במהלך השנים האחרונות בתי המשפט והיועץ המשפטי לממשלה, יחד עם אנשי ונשות משפט ואקדמיה, מובילים את החברה הישראלית צעד אחר צעד ל"הורות הסכמית" על ידי מתן צו הורות פסיקתי, צו המכיר בהורות הנוצרת מתוך קשר זוגי בין הורה טבעי לבן/ת זוגו.

מהפכה זאת יוצרת מצב חדש בישראל בו ילדים רבים נולדים למציאות שבה אין להם, או לכל גוף אחר במדינת ישראל, דרך לדעת מי הם ההורים הטבעיים שלהם.

אין ספק שסוגיית צו ההורות הפסיקתי הכתה וממשיכה להכות גלים בחברה הישראלית כולה ובעולם המשפט בפרט, ואין אמת אחת או תשובה אחת נכונה. 

מה שכן, העובדה שאין חקיקה ראשית בישראל שנותנת מענה ופתרונות לסוגיה זו, מותירה בידינו את החובה להמשיך ולחקור את הנושא, להיות ערניים על כל יתרונותיו והשלכותיו, ולקדם פתרונות ראויים.

מזמינים אתכם לתת הצצה לעבודת מחקר בראייה ביקורתית ומזווית קצת אחרת.

בעבודת מחקר זו, מבקש המחבר לחקור את השאלה של זהות ההורים של ילד שנולד בהליך לא טבעי ולא במסלול המוסדר בחקיקה הישראלית של פונדקאות בארץ, ולנסות להבין, בין היתר – האם הורות היא מציאות? האם ניתן לעשות חוזים שיהפכו אדם לאבא או אישה לאמא? מה החוק אומר בעניין? מה ההלכה היהודית אומרת בעניין? מהי ההשפעה לשאלת ההורות על המשפחה הרחוקה? האם צו ההורות יוצר גם שאר הקשרים משפחתיים (נכד, אח, דוד)?

משפטן, מורה למתמטיקה ועומד בראש ארגון 'בצלמו' שפועל למען זכויות האדם של אזרחי ישראל ברוח יהודית. 

העבודה הוגשה במסגרת סמינריון בדיני חוזים בהנחייתו של ד"ר יחזקאל מרגלית.