עדכון פסיקה

אוקטובר 2021

2 קטינים, 2 הורים ו - 80 ק"מ

תמ"ש 27027-01-21 פלונית נ' פלוני (ניתן ביום 25.8.21 מפי כב' השופטת נ. גדיש)

עניינו של פסק דין זה הוא קביעת מקום מגורי שני קטינים, אשר אמם (לקוחת המשרד) ביקשה לעבור להתגורר עימם במושב המרוחק כ- 80 ק"מ ממקום מגורי האב, עקב שינויים בחייה. 

ביהמ"ש (כב' השופטת נ. גדיש) שמע את הקטינים במסגרת הליך של שיתוף ילדים ומינה מומחה מטעם בית המשפט שיבחן את טובת הילדים. 

בנסיבות העניין, קבע ביהמ"ש כי כאשר האם הודיעה על כוונתה לעבור בכל מקרה למושב, יש לבחון את השלכות המעבר על הקטינים, בהנחה שכבר נעשה, וזאת על פי גישת "המעשה העשוי" לפיה, על בית המשפט לבחון את השפעת המעבר על הקטין, בהנחה שההורה שמבקש לעשות את המעבר כבר עבר בפועל, ובמסגרת זאת לבחון האם הקטין מסוגל לעשות את המעבר בפועל וכיצד ישפיע המעבר על הקשר בינו לבין ההורה האחר. 

בסופו של עניין, ביהמ"ש קיבל את בקשת האם, קבע כי טובת הקטינים היא להמשיך ולהתגורר עם האם שהנה ההורה המטפל העיקרי מאז גירושי הצדדים והתיר את המעבר.

תיק בו ייצגו עו"ד יהונתן קניר ועו"ד שי גבאי ממשרדנו.

27 שנים של חיים משותפים וצוואה אחת

תמ"ש 2737-02-19 פ. נ' ש. (ניתן ביום 31.8.21 מפי כב' השופט א. שני)

המנוחה והתובע הכירו לאחר גירושיהם והתגוררו יחד בדירה הרשומה על שם המנוחה משנת 1991 ועד פטירת המנוחה ממחלה קשה ב-2018. בצוואת המנוחה שנערכה ב-2015, בעת שהמנוחה כבר הייתה חולה, המנוחה הדירה את התובע מעזבונה וכן ציוותה שלאחר מותה יפנה את הדירה. התובע הגיש תביעה לפס"ד הצהרתי לקבוע כי הצדדים היו "ידועים בציבור" וכפועל יוצא לתחולת הלכת השיתוף הרכושי בנכסים בין השניים, וכן התנגדות לצוואה. 

בשלב הראשון, ביהמ"ש קבע על בסיס התשתית הראייתית שהונחה בפניו, כי אין ספק כי יחסי בני הזוג היו יחסים של "ידועים בציבור" וכי שררה ביניהם הסכמה בדבר שיתוף בכל הזכויות והחובות אשר נצברו לטובתם במהלך תקופה זו. הוכח כי רישום דירת המגורים על שם המנוחה בלבד נעשה משיקולים ברורים כי הדירה נרכשה מזכות היסטורית שלה בעצמה בחברת עמידר ויתכן כי אף משיקולים כלכליים אחרים. בית המשפט קבע שכל הזכויות שצברה המנוחה בחברת עמידר מתערבבות הן בתוך המאמץ המשותף וכי גם זכויות אלו ניתנות לשיתוף. ניתן פסק דין הצהרתי על פיו התובע והמנוחה שותפים בכל הזכויות והחובות, לרבות דירת המגורים, אשר נצברו למי מהם בתקופת חייהם המשותפת, החל משנת 1991 ועד ליום פטירת המנוחה. בשלב השני, בחן ביהמ"ש את טענות התובע לפסלות הצוואה מפאת אי כשרות המנוחה, השפעה בלתי הוגנת ומעורבות בתה של המנוחה בעשיית הצוואה, והורה על דחיית ההתנגדות לצוואה.

לאור הקביעה כי והמנוחה והתובע היו ידועים בציבור וכי חלקה עליהם הלכת השיתוף, ביהמ"ש קבע כי צוואתה של המנוחה מתייחסת לעיזבונה שלה בלבד, מחצית מכלל זכויותיה וחיוביה לעת לכתה לבית עולמה, ובכלל זה - הבית הרשום על שמה.

האיזון בין קדושת החיים לאוטונומיה של אדם על גופו ועל חייו

ה"פ 10532-10-20 פלונית ואח' נ' היועץ המשפטי לממשלה (ניתן ביום 17.9.21 מפי כב' השופטת ח. וינבאום וולצקי)

באוגוסט 2018 אובחנה המבקשת כחולה ALS, ומצבה הגופני התדרדר עד לכדי מצב שבו המבקשת מרותקת למיטתה ואינה מסוגלת להזיז אלא את עיניה והתקשורת עמה נעשית אך ורק באמצעות מכשיר שקורא מצמוץ עיניים באמצעות לוח שקוף וצבעים. למול המוגבלות הפיזית מציין המומחה כי במבקשת נותרו כל יכולותיה הקוגניטיביות וכושרה השכלי תקין לחלוטין. עם אשפוזה האחרון, המבקשת הביעה את רצונה שלא לעשות לה טיפולים מצילי חיים, ונחושה בדעתה לסיים את חייה תוך גמילתה ממכונת ההנשמה באופן מדורג ותוך מתן סדציה פליאטיבית. אין מדובר על בקשה שנכנסת תחת הקטגוריות של חוק החולה הנוטה למות, התשס"ו-2005. זאת מאחר ולא ניתן לקבוע היום כי למבקשת לא נותרו יותר מ – 6 חודשי חיים, יחד עם זאת, מסכים היועמ"ש לממשלה כי מדובר במחלה סופנית ועל כן ניתן להידרש לבקשה על פי עקרונות החוק, לפיהם יש תחילה לברר את רצונו של החולה שהינו בעל כשירות להביע את דעתו.

ביהמ"ש קיבל את עמדת המבקשת וקבע כי זכאית היא להחליט כיצד ומתי יסתיימו חייה בנתונים שבהם היא נמצאת ואך נכון הוא לכבד את רצונה.התוצאה היא כי הערעור נדחה.

מעשה באיש, אישה ו - 5 דירות

תמ"ש 14150-05-18 פלוני נ' פלונית (ניתן ביום 29.9.21 מפי כב' השופט י. שקד)

פסק דין זה ניתן בארבע תובענות שהגישו הצדדים, בני זוג הנשואים למעלה מ – 20 שנים ולהם 2 ילדים. 

האיש הגיש תביעה לאיזון משאבים, לרבות בנכסי נדל"ן הרשומים ע"ש האישה בלבד. האישה  הגישה תביעה למתן פס"ד הצהרתי כי נכסי נדל"ן שהיו לה ערב הנישואין וכן נכסים שהתקבלו בירושה/מתנה במהלך הנישואים, שייכים לה בלבד, תביעה לחיוב האיש בדמי שימוש ראויים בגין מגוריו בדירה בה מתגוררים הצדדים ותביעה לפינויו מדירת המגורים. ביהמ"ש דחה את תביעת האיש לעניין זכויותיו בדירות הרשומות ע"ש האישה בלבד, וזאת למעט דירה אחת הרשומה ע"ש האישה ובה התגוררו הצדדים משך כל שנות הנישואים. 

המדובר בדירה בתל אביב אשר נרכשה במהלך הנישואין, כאשר המימון ברובו נעשה ממכירת דירה משותפת לאשה ולאמה, והיתר מתמורת מכירת דירה משותפת לצדדים בנתניה. לאחר רכישת הדירה, הצדדים פתחו חשבון בנק משותף שיועד לשם שיפוץ הדירה, והאיש מכר דירת סטודיו וכן נטל הלוואה ואת הכספים הכניס לחשבון המשותף הנ"ל. ביהמ"ש מדגיש כי הדירה לא רק שופצה אלא שינתה את פניה מדירה בת 100 מ"ר על מפלס אחד, לדירה של 170 מ"ר על פני שני מפלסים. 

חוק יחסי ממון בין בני זוג, החל על הצדדים, מעניק בכורה לשאלה מאילו מקורות נרכשו נכסים ולא לשאלה על שם מי הם רשומים. בנוסף, קובע החוק כי בני זוג אשר לא ערכו ביניהם הסכם ממון, רואים אותם מסכימים להסדר איזון המשאבים הקבוע בחוק. 

ביהמ"ש קבע כי לאור כל העובדות שהונחו בפניו, לא עלה בידי האשה להוכיח שאכן מדובר בנכס שיש להחריגו, וקבע כי בסופו של יום, מדובר בדירה שנרכשה ברובה ממשאביה החיצוניים של האישה, אולם רכישתה נעשתה בתקופת הנישואין והושקעו בה משאבים בלתי מבוטלים גם מצידו של האיש. ביהמ"ש הכריע כי הבית נכלל כרכוש משותף לצורך איזון המשאבים של בני הזוג, אמנם לאיש אין זכויות קנייניות בבית ומשכך הנו במעמד בר רשות בלבד ויש להורות על פינויו. ביהמ"ש קבע כי במקרה מיוחד זה, פינויו של האיש יעשה לאחר ביצוע האיזון הכולל בין בני הזוג והעברת מלוא הכספים אשר חבה האישה לאיש לאיש מכח הדו"ח לאיזון משאבים. סיכומו של דבר: הערעור מתקבל ופסק דינו של בהמ"ש קמא בוטל.

כל הסיבות לביטול צוואה

ת"ע 21577-03-19 ש' נ' ק' ואח' (ניתן ביום 2.9.21 מפי כב' השופטת ס. אופק)

המנוח, אלמן ללא ילדים או קרובי משפחה אחרים מקשר דם, נפטר כשהוא בן למעלה מ-92 שנים. בשנת 2011 חתם המנוח על צוואה בעדים, לפיה יורשיו של המנוח הם התובע (מכר קרוב של המנוח) והנתבע (אחיינה של אשת המנוח), בחלקים שווים ביניהם. ביום 18.2.2018 אושפז המנוח כאשר בשל מצבו הבריאותי, סווג המנוח כ'חולה נוטה למות' והתעורר ספק אם בכלל ישרוד את האשפוז. יום המחרת, בעודו מאושפז ומרותק למיטתו, חתם המנוח על צוואה בעדים לפיה ציווה המנוח את כל רכושו לרבות דירת המגורים שהייתה בבעלותו לתובע בלבד. 

הנתבע הגיש התנגדות לצוואה המאוחר, וטען בה כי חתימתו של המנוח זויפה (טענה אשר נדחתה), המנוח לא היה מסוגל ולא היה כשיר להבחין בטיבה של צוואה (טענה אשר התקבלה), בצוואה נפל פגם באשר לציון מקום עריכתה (נקבע כי אין מדובר בפגם שיש בו כדי לפסול את הצוואה, אך יש בכך כדי לעורר סימני שאלה רבים סביב אירוע החתימה על הצוואה), וכי על המנוח הופעלה השפעה בלתי הוגנת ע"י התובע. ביהמ"ש קבע כי הנתבע הניח תשתית ראייתית בהתאם למבחני הפסיקה להוכחת השפעה בלתי הוגנת. באשר למבחן התלות והעצמאות ; נקבע כי המנוח לא היה עצמאי הן מהבחינה הפיזית והן מהבחינה השכלית הכרתית והיה זקוק לסיוע. מי שסייע בידיו, מלבד המטפלת, היה התובע. באשר למבחן התלות והסיוע ; נקבע כי המנוח לא היה עצמאי ותלוי היה בסביבתו, המטפלת, וגם בתובע. באשר למבחן קשרי המצווה עם אחרים ; המנוח היה בודד בהיותו מאושפז בחדר נפרד ומבודד מחברה. מצבו הגופני הירוד תרם לניתוק – חולשתו, חירשותו וראייתו הלקויה – תרמו לניתוק החברתי ועל כן התובע היה חברתו היחידה פרט לעובדת הסיעודית ועל כן היה נוח להשפעה. ובאשר למבחן נסיבות עריכת הצוואה ; נקבע כי נסיבות עריכת הצוואה נשוא המחלוקת מעוררות תמיהות ותהיות רבות אשר מעוררות חשד כבד כי הצוואה נחתמה תחת השפעתו הפסולה של התובע. 

נפסק כי נסיבות עריכת הצוואה מצביעות על כך שהמוציא והמביא בנושא הצוואה היה התובע ויש במעורבותו זו "פעלתנות יתר" שיש בה כדי להביא לפסילתה.סיכומו של דבר: הערעור מתקבל ופסק דינו של בהמ"ש קמא בוטל.